22
Apr
Sitpack_Concert1_web

Quirky: fra designidé til designprodukt

Gode ideer, der kan løse hverdagsproblemer, har fået nye muligheder for at blive til konkrete designløsninger. Design a.m. så den 10. april nærmere på digitale platforme, der skyder genvej fra designidé til designprodukt.

Quirky modtager 4000 ideer om ugen. Hver torsdag stemmer brugere og et ekspertpanel om de bedste, der går videre til færdigudvikling, produktion og salg.”Prototypen gjorde det muligt at vise folk løsningen, så forstod de behovet”, fortæller Jonas Lind-Bendixen om Sitpack, der her bliver testet på Roskildefestivalen.

Hvor ofte er du stødt på et problem eller mangel i din hverdag, som du er sikker på kan løses gennem en god opfindelse; en dims eller et system, som kan gøre tingene meget lettere?

Den New York-baserede digitale platform Quirky tror på, at masser af mennesker går rundt med uforløste relevante designideer, og har gjort det til deres mission at vriste dem ud af folks hoveder og omsætte dem til designprodukter.

Quirky eksperimenterer med en proces, hvor alle kan dele deres ideer – uanset om det er tre linjer eller en færdig prototype. Platformens brugere kan kommentere, videreudvikle og stemme på deres favoritter, og hver uge bliver de 6-8 bedste blandt de mest populære ideer udvalgt sammen med et ekspertpanel. Derefter bliver ideerne videreudviklet, produceret, og sat til salg af Quirky.

Quriky_our weekly ritual
Quirkys ugentlig ritual: ‘eval’, hvor de bedste ideer bliver stemt videre mod at blive et færdigt, salgbart designprodukt. Foto: still fra Quirkys video ‘Our weekly ritual’.

Det er ikke helt ved siden af at kalde det X-Faktor for design, siger Quirkys kreative direktør, den danske designer Rie Nørregaard, da hun præsenterer Quirkys forretningskoncept og eksperimenter til design a.m.: Collaborative Design den 10. april.

Platformen gør det med andre ord muligt, for designere såvel som ikke-designere hurtigt at få testet relevansen af deres idé samt adgang til udvikling, produktion og distribution, som ellers er omkostningstungt for den enkelte. Mere end 400 produkter har Quirky indtil nu bragt til markedet.

Digitale genveje fra hverdagsproblem til designprodukt

Sammen med Jonas Lind-Bendixen, der står bag opfindelsen Sitpack, talte Rie Nørregaard til design a.m. om de nye veje, der er opstået for design med platforme som Quirky og crowdfunding, der kan gøre alle til opfindere, så længe deres idé er god nok.

Sitpack er en form for hvilestol med ét ben, der kan foldes sammen som en kikkert i, hvad der svarer til en øldåse. Ideen opstod netop som svaret på et hverdagsproblem: Man kan få ondt i ryggen af stå for længe op til koncerter, især hvis man, som opfinderen selv, har dårlig ryg. Og det ser altså ikke særligt godt ud at sidde på en campingstol på Vega.

Sitpack_Concert1_web
Sitpack prototype testes på Roskildefestival. Foto: Mono+Mono

Jonas Lind-Bendixen præsenterede sin historie fra idé til prototype og til nu, hvor han er tæt på at have Sitpack i produktion. Særligt tre indsigter og muligheder bragte opfindelsen markant videre

Design
Ideen var god, men for at overbevise andre skulle den omsættes til et appellerende produkt med et godt design, der kunne visualiseres, bl.a. til at skaffe finansiering til udvikling og produktion.

Crowdfunding
På platformen Kickstarter søgte de 450.000 kr. til at få sat Sitpack i produktion. De fik 1 mio. Og derudover gav processen en uforudset, uvurderlig markedsresearch, der validerede ideen gennem feedback fra platformens brugere og kontakt til mulige fremtidige distributører fra hele verden.

3D print
3D var langt billigere end at lave en støbeform, og gjorde det muligt at visualisere produktet helt tydeligt. Folk kunne pludselig se behovet, da de så løsningen.

Hør mere om Quirkys mission og Sitpacks udviklingsforløb i to korte videointerviews med Rie Nørregaard og Jonas Lind-Bendixen.

Post by DDC / 22 Apr 2015 / Kamilla Bøgesø Kjærgaard

About Ingeniørforeningen IDA
The Danish Society of Engineers, IDA, is a modern professional association for technical and science professionals. IDA has more than 100,000 members and represents the interests of employees, managers and self-employed within the fields of pay and employment, the labour market, industrial policy, skills, careers and training, the working environment, technology and research. IDA has offices in Copenhagen, Odense, Aarhus and Aalborg. IDA's vision is to help technical knowledge workers set the agenda via competence development, network establishment, and political influence. IDA’s goal is to be an influential, high profile society. Several politically appointed committees ensure that the views and objectives of our society become known and are made visible in areas ranging from education policy, equal opportunity, industrial and labour market policies, work environment and research and technology.

Contact Us

[contact-form-7 id=”320″ title=”Contact Form”]